Bir Filmin Eterik Değeri
BİR FİLME RUH KATAN 40 İLKE ÜZERİNE
Bütün sır bu kapının ardında... detay için |
Metin Bobaroğlu
*
**
**
“İşitsel cazibenin
görünmesidir sinema… Bu yüzden kulaktan göze bir süreçtir sanıldığının aksine.”
Kain dede
Kain dede
**
*
Sinemanın Mutfağına
Giriş: MODEL
1- Sinema nedir?
Belirli bir isteği evrenselde tanımsızlaştırma ve bu yolla isteğin özsel açılımına izin verme sanatı... 3 yolu vardır:
1- Evrenselin tikele aşkınlığı bağlamında dolaysız istek
2- Evrenselin tikele içselliği bağlamında dolaylı istek
3- Tekillik noktasındaki özsel istek
2- Senaryo nedir?
Tanımsız olanı metaforik olarak imaj-dilde yeniden tanımlama tekniği... Buna yazıda
varlaşma da diyebiliriz. 3 tekniği vardır:
1- Uyarlama yoluyla senaryo
2- Yeniden kurma yoluyla senaryo
3- Birleştirme yoluyla senaryo
3- Senaryo paradigması nedir?
Bir tekniği disiplinlerarası düzlemde kurgulamaktır. Paradigma
çalışmasında izlenecek yol bizi modelin belirlenmesine götürür. 3 tip model vardır:
1- Klasik (Aristotelese) model
2- Monomit (Joseph Campell) model
3- Deneysel (Samuel Beckett) model
4- Bir filmin eterik değeri nedir?
Kurguyu öznellikten nesnelliğe
yükseltme işlemine eterik değer diyorum. 3 aşamalıdır:
1- Dil oluşturma (Mabed)
2- Düşünce oluşturma (Fırın)
3- Dönüşüm oluşturma (Simya)
***
Sinemanın Mabedine
Giriş: ÖYKÜ
1-
Öykünün hayat ağacını çıkarmak: GEÇMİŞ
Öykünün köklerinin ortaya çıkarılması ya da kronolojik ve psikolojik
süreçlerin belirlenmesi...
2-
Öykünün anatomisini çıkarmak: ŞİMDİ
Öyküdeki nedenlerin ve sonuçların belirlenmesi...
3-
Öykünün mimari projesini çıkarmak: GENİŞ ZAMAN
Öykünün yasalar ve ilişkilerin
belirlenmesi...
Yasalar şunlardır:
Yasalar şunlardır:
1- Bir nesnenin orda bulunuşunun mitsel anlamı
2- Bir nesnenin ortadan kalkmasının içsel anlamı
3- Yeni bir nesne beklentisinin ereksel anlamı
4-
Öykünün imajını çıkarmak: GELECEK
Öyküdeki olasılıkların ve mutlakın belirlenmesi...
Açıklama: Gelecek imi, bir öykünün devindirici tözüdür.
***
Sinemanın Simyasına Giriş: SENARYO
1-
İmajı görselleştirmek (zaman, mekan, ton)
2-
İmajı özneleştirmek (karakterler, sıfatlar,
içsel bağlar)
3-
İmajı dillendirmek (replikler, görsel anlatım,
hisler)
4-
İmajı devindirmek (öyküleme, dizge, diyalektik)
Bu dört madde temel’i oluşturur. Bu temel üzerine Yapı inşa edilir.
*** *** *** *** *** *** *** **
ŞABLON ÇALIŞMASI:
YAPI (Süreç, yapıdır.)
1-
Arketip seçimi: BİLİNÇDIŞI (İzleyici ile bağ
kurma) - İzleyici senaryonun bilinçdışındadır.
a. Bir senaryonun arketipine bilinçdışı
diyorum.
2-
Mitsel ilişkilendirme: BİLİNÇ (Oyuncu, rol,
karakter)
a. Bir senaryo arketipinin mitlerle
ilişkilendirilmesine o senaryonun bilinci diyorum.
3-
Simgesel anlatım: BİLİNÇALTI
a. Bilinçdışının bilince çıkmasına Bilinçaltı
diyorum: Senarist. Bilinçaltının bilince çıkmasına da sağaltım diyorum:
Yönetmen.
Yapının dinamik kurgusu için gereken akışkan bellek
hazırlığı…
***
ŞEMATİK BİÇEM: KURGU
1- Act 1
Açılış, Katalist (bilgelik), Setup
(Bilgeliğin dışlaşıp kendine döndüğü anlayışlar, Plot point 1 (teklif)
2- Act 2
Twist (teklifle ters düşme), pinç1
(teklifle ters düşmenin nedeni hatırlatılır), orta nokta (ters düşme durumundan
çıkılır), pinç 2 (olmayan ters düşme fikri ile karşılaşılır), twist (olmayan
ters düşme fikrine ters düşülür), plot point 2 (teklifin geldiği yerden çıkan
tehdit)
3- Act 3
Yüzleşme (teklifin kaynağı ile yüzleşme,
çözülüş (kendine gelme), katarsis (arınma), etiketleme (amacın dillendirilmesi)
Kurgu’nun disiplin başlığı altında bağlamlar kurmasına
geçilir. Bu aynı zamanda yapı’nın zenginleştirilmesi ve çeşitlendirilmesidir.
***
BAĞLAM: DİSİPLİN
Metinlerarası bağlar kurma (arkatasar)...
Devinen Yapı’nın “analiz” aşamasına geçiş...
***
ÇÖZÜMLEME: KAVRAM
1-
Kelime – İsim (Her isim bir eylemi ve böylece
öznenin özetidir.)
2-
Fikir – Sıfat (Her sıfat, kahramanın değişim
kıpılarıdır.)
3-
Önerme – Fiil (Replikler eylemdir.)
Gösterim için hazır hale gelen devinen yapı’nın durağan
göstergelerine geçiş...
***
FİGÜRLER: GÖSTERGE
(Danışmanlık hizmetleri, dış kaynak kullanımları)
1- Zamanlama
2- Renkleme
3- Planlama
4- Görselleme
5- Duygu grafikleri
6- Efektler
7- Müzik
Göstergelerde revizelerle bağımsız parametreler belirlenir.
***
İLETİBOZUMU: Bir
filmin psişik değeri (bağımsız parametreler)
1- Algıda
2- Duyguda
3- İnançta
4- Usta
5- Tinde
6- Dilde (Gönül)
Bir filmin eterik değeri, psişik parametrelerin değeri
üzerine yükselir.
***
SONUÇ: Bir filmin
eterik değeri (bağımlı parametreler)
1-
Ontolojik
Yazı
Kurgusu (Biçim)
2-
Epistemolojik
Öykü
Kurgusu (Tür)
3-
Fenomenolojik
Oyun
Kurgusu (Cins)
4-
Semiolojik
İzlence
Kurgusu (Öz)
Biçim ve Öz arasındaki ilişki
Tür-Cins
uyumu
***
Temel
4 element (kapı):
Ateş: Arketip (TÖZ-EREK İLKESİ)
Hava: Nefs (ÖZNE-EDİM İLKESİ)
Su: Kalp (UZAM-MEKAN İLKESİ)
Toprak: Akıl (ARAÇ-AMAÇ İLKESİ)
4 kapı
- 40 Makam = RUH = IMAGINATO = BİLGİ
***
Ritus:
Mekanlaşan özne
Mithos:
Zamanlaşan eylem
Ozmoslaşma:
Öznenin Mekana Dönüşümü ya da zamanın eylemselliği: İçselleşme
Herşeyi Sinemanın Simyasında anlattım lakin kaynakça istediler. Kaynakçayı da ikinci kitabım olarak yayıma hazırladım ve basıldı. İlgilenenler şu adresi kopyalayıp browserlarından inceleyebilir: http://www.dr.com.tr/Kitap/Felsefenin-Dususu-Sinemanin-Yukselisi/Kaan-Demirdoven/Sanat-Tasarim/Sinema/urunno=0000000363110
YanıtlaSilmessage in a bottle
YanıtlaSilhttp://pinterest.com/pin/124763852147179027/
Silokumalı
YanıtlaSilhttp://pinterest.com/pin/280912095477841014/
SilBazen de
YanıtlaSil“x, y ile Ozmozlaşır. y, x'in anahtarıdır.”
x, x ile pathos'tur; x, y ile logos'dur.
YanıtlaSilxx ile xy, ethos'tur.
hadi bakalım :)
Sevgili Gölge,
YanıtlaSilbu satırları okuyup da bir yanılsama yaşamamam işten bile değil!
ne güzel:)
Sil