Bir Filmin Eterik Değeri


BİR FİLME RUH KATAN 40 İLKE ÜZERİNE

Bütün sır bu kapının ardında... detay için

“Mithos, Ritus ile Ozmozlaşır. Ritus, Mithosların anahtarıdır.”
Metin Bobaroğlu
*
**

“İşitsel cazibenin görünmesidir sinema… Bu yüzden kulaktan göze bir süreçtir sanıldığının aksine.”
Kain dede

**
*
Sinemanın Mutfağına Giriş: MODEL

1-      Sinema nedir?
Belirli bir isteği evrenselde tanımsızlaştırma ve bu yolla isteğin özsel açılımına izin verme sanatı... 3 yolu vardır:
1-      Evrenselin tikele aşkınlığı bağlamında dolaysız istek
2-      Evrenselin tikele içselliği bağlamında dolaylı istek
3-      Tekillik noktasındaki özsel istek

2-      Senaryo nedir?
Tanımsız olanı metaforik olarak imaj-dilde yeniden tanımlama tekniği... Buna yazıda varlaşma da diyebiliriz. 3 tekniği vardır:
1-      Uyarlama yoluyla senaryo
2-      Yeniden kurma yoluyla senaryo
3-      Birleştirme yoluyla senaryo

3-      Senaryo paradigması nedir?
Bir tekniği disiplinlerarası düzlemde kurgulamaktır. Paradigma çalışmasında izlenecek yol bizi modelin belirlenmesine götürür. 3 tip model vardır:
1-      Klasik (Aristotelese) model
2-      Monomit (Joseph Campell) model
3-      Deneysel (Samuel Beckett) model
                                              
4-      Bir filmin eterik değeri nedir?
Kurguyu öznellikten nesnelliğe yükseltme işlemine eterik değer diyorum. 3 aşamalıdır:
1-      Dil oluşturma (Mabed)
2-      Düşünce oluşturma (Fırın)
3-      Dönüşüm oluşturma (Simya)

***
Sinemanın Mabedine Giriş: ÖYKÜ

1-      Öykünün hayat ağacını çıkarmak: GEÇMİŞ
Öykünün köklerinin ortaya çıkarılması ya da kronolojik ve psikolojik süreçlerin belirlenmesi...

2-      Öykünün anatomisini çıkarmak: ŞİMDİ
Öyküdeki nedenlerin ve sonuçların belirlenmesi...

3-      Öykünün mimari projesini çıkarmak: GENİŞ ZAMAN
Öykünün yasalar ve ilişkilerin belirlenmesi...
   Yasalar şunlardır:
1-      Bir nesnenin orda bulunuşunun mitsel anlamı
2-      Bir nesnenin ortadan kalkmasının içsel anlamı
3-      Yeni bir nesne beklentisinin ereksel anlamı

4-      Öykünün imajını çıkarmak: GELECEK
Öyküdeki olasılıkların ve mutlakın belirlenmesi...

Açıklama: Gelecek imi, bir öykünün devindirici tözüdür.

***

Sinemanın Simyasına Giriş: SENARYO
1-      İmajı görselleştirmek (zaman, mekan, ton)
2-      İmajı özneleştirmek (karakterler, sıfatlar, içsel bağlar)
3-      İmajı dillendirmek (replikler, görsel anlatım, hisler)
4-      İmajı devindirmek (öyküleme, dizge, diyalektik)

Bu dört madde temel’i oluşturur. Bu temel üzerine Yapı inşa edilir.

*** *** *** *** *** *** *** **

ŞABLON ÇALIŞMASI: YAPI (Süreç, yapıdır.)
1-      Arketip seçimi: BİLİNÇDIŞI (İzleyici ile bağ kurma) - İzleyici senaryonun bilinçdışındadır.
a.      Bir senaryonun arketipine bilinçdışı diyorum.

2-      Mitsel ilişkilendirme: BİLİNÇ (Oyuncu, rol, karakter)
a.      Bir senaryo arketipinin mitlerle ilişkilendirilmesine o senaryonun bilinci diyorum.

3-      Simgesel anlatım: BİLİNÇALTI
a.      Bilinçdışının bilince çıkmasına Bilinçaltı diyorum: Senarist. Bilinçaltının bilince çıkmasına da sağaltım diyorum: Yönetmen.

Yapının dinamik kurgusu için gereken akışkan bellek hazırlığı…

***

ŞEMATİK BİÇEM: KURGU
1-      Act 1
Açılış, Katalist (bilgelik), Setup (Bilgeliğin dışlaşıp kendine döndüğü anlayışlar, Plot point 1 (teklif)
2-      Act 2
Twist (teklifle ters düşme), pinç1 (teklifle ters düşmenin nedeni hatırlatılır), orta nokta (ters düşme durumundan çıkılır), pinç 2 (olmayan ters düşme fikri ile karşılaşılır), twist (olmayan ters düşme fikrine ters düşülür), plot point 2 (teklifin geldiği yerden çıkan tehdit)
3-      Act 3
Yüzleşme (teklifin kaynağı ile yüzleşme, çözülüş (kendine gelme), katarsis (arınma), etiketleme (amacın dillendirilmesi)
Kurgu’nun disiplin başlığı altında bağlamlar kurmasına geçilir. Bu aynı zamanda yapı’nın zenginleştirilmesi ve çeşitlendirilmesidir.

***

BAĞLAM: DİSİPLİN
Metinlerarası bağlar kurma (arkatasar)...
Devinen Yapı’nın “analiz” aşamasına geçiş...

***

ÇÖZÜMLEME: KAVRAM
1-      Kelime – İsim (Her isim bir eylemi ve böylece öznenin özetidir.)
2-      Fikir – Sıfat (Her sıfat, kahramanın değişim kıpılarıdır.)
3-      Önerme – Fiil (Replikler eylemdir.)
Gösterim için hazır hale gelen devinen yapı’nın durağan göstergelerine geçiş...

***

FİGÜRLER: GÖSTERGE (Danışmanlık hizmetleri, dış kaynak kullanımları)
1-      Zamanlama
2-      Renkleme
3-      Planlama
4-      Görselleme
5-      Duygu grafikleri
6-      Efektler
7-      Müzik
Göstergelerde revizelerle bağımsız parametreler belirlenir.

***

İLETİBOZUMU: Bir filmin psişik değeri (bağımsız parametreler)
1-      Algıda
2-      Duyguda
3-      İnançta
4-      Usta
5-      Tinde
6-      Dilde (Gönül)
Bir filmin eterik değeri, psişik parametrelerin değeri üzerine yükselir.

***

SONUÇ: Bir filmin eterik değeri (bağımlı parametreler)
1-      Ontolojik
Yazı Kurgusu (Biçim)
2-      Epistemolojik
Öykü Kurgusu (Tür)
3-      Fenomenolojik
Oyun Kurgusu (Cins)
4-      Semiolojik
İzlence Kurgusu (Öz)

Biçim ve Öz arasındaki ilişki
Tür-Cins uyumu

***

Temel 4 element (kapı):

Ateş: Arketip (TÖZ-EREK İLKESİ)

Hava: Nefs (ÖZNE-EDİM İLKESİ)

Su: Kalp (UZAM-MEKAN İLKESİ)

Toprak: Akıl (ARAÇ-AMAÇ İLKESİ)

4 kapı - 40 Makam = RUH = IMAGINATO = BİLGİ

***

Ritus: Mekanlaşan özne

Mithos: Zamanlaşan eylem

Ozmoslaşma: Öznenin Mekana Dönüşümü ya da zamanın eylemselliği: İçselleşme

Yorumlar

  1. Herşeyi Sinemanın Simyasında anlattım lakin kaynakça istediler. Kaynakçayı da ikinci kitabım olarak yayıma hazırladım ve basıldı. İlgilenenler şu adresi kopyalayıp browserlarından inceleyebilir: http://www.dr.com.tr/Kitap/Felsefenin-Dususu-Sinemanin-Yukselisi/Kaan-Demirdoven/Sanat-Tasarim/Sinema/urunno=0000000363110

    YanıtlaSil
  2. message in a bottle

    YanıtlaSil
  3. Bazen de
    “x, y ile Ozmozlaşır. y, x'in anahtarıdır.”

    YanıtlaSil
  4. x, x ile pathos'tur; x, y ile logos'dur.
    xx ile xy, ethos'tur.

    hadi bakalım :)

    YanıtlaSil
  5. Sevgili Gölge,
    bu satırları okuyup da bir yanılsama yaşamamam işten bile değil!

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar