Önceki Günün Odasında Duvardaki Boş Çerçeve
Mehmet Ateş'in Semboller'ine bakınız. |
Simyacının Odasını tarif ediyor: Odada bulunan tüm nesneler zaman kayması içinde bir yanılsama ürünü gibi dursa da bunca teferruatın tek bir anlamı olmalıydı.
Tıpkı yabancı birinin görmesini istemediğiniz bir resmi, o kişi evinize geldiğinde (o resmi) kaldırmak ama geride yalnızca çerçevesini bırakmak gibi...
Ustam parıltılı gözlerle sordu: Fark ettin mi?
- Evet ettim. Duvarda asılı duran resimleri kaldırmışlar. İzlerinden belli.
E.G. - Belli ki görmemizi istemiyorlar.
- Ya da bu hareketleri de bir sembol, dedim. Ustam gözlerime kutlarcasına baktı. Kafasıyla olumladı.
Bir senaryonun özü, ezoterik inisiyasyon törenlerindekiyle eşsürümlü idrakin davranışlarından oluşur. Evet, Sinemanın Simyasında da değindiğim gibi senaryo yazımı bir simya sürecidir ve sinema bir aydınlanma etkinliğidir.
İpucu: Sembolik hareket kuralı.
Belki de üç rengi aramalısın.
KD
Walter Benjamin'e göre mitos yokedilmesi gereken düşmandır; ancak bunun diyalektik olmayan
YanıtlaSilbiçimde, böylece "özgürleşme yaratılmadan yapılmasından korkar; sanki bu durumda
mitos sonuçta yenilgiyi kabul edecek, ama içeriklerini yeni bir geleneğe devrederek,
yenilirken bile kazanacaktır." Mitosların içerdiği ritüellerin, diyalektik imgelemin
müdahalesiyle korunması gerekir; aksi, tecrübe kaybına neden olacaktır. Aynı mantık,
sanat eserinin eleştirisi için de geçerlidir. Benjamin'e göre eleştiri, sanat eserindeki 'güzel' olanı 'hakikat'le yer değişirmeli; ona çevirmelidir. Ancak hakikat, örtünün kaldırılmasıyla meydana çıkmaz; çünkü böyle yapılması sanat eserinin taşıdığı esrarı i öldürür. Hakikat, sanat eserine hakkını veren biçimde, içindeki gizli şeyin açığa çıkarılmasıdır (krş. vahiy) (HABERMAS,1986:44).